Powołanie zespołu powypadkowego – jak to wygląda w praktyce?
Wystąpienie wypadku przy pracy wymaga powołania zespołu powypadkowego. Oczywiście jest to obowiązkiem pracodawcy, który odpowiada za bezpieczeństwo w miejscu pracy oraz ochronę praw pracownika.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy precyzuje: na kim spoczywa zobowiązanie powołania zespołu powypadkowego, jego skład oraz obowiązki.
Ty, drogi pracodawco, zapewne zdajesz sobie sprawę jakie obowiązki na Tobie spoczywają, jednak zastanów się – czy ta wiedza nie polega na posiadaniu informacji jedynie w teorii? Wiesz, że w razie wypadku czy pracy jesteś zobowiązany powołać zespół powypadkowy w określonym w rozporządzeniu składzie. Co należy jednak zrobić najpierw? Złożyć jakiś wniosek? Poinformować uprawniony organ o wypadku przy pracy?
POWOŁANIE ZESPOŁU POWYPADKOWEGO – PIERWSZE KROKI
Pracodawca zobowiązany jest powołać zespół powypadkowy natychmiast po powzięciu informacji o wypadku przy pracy. Rozporządzenie nie określa w jakiej formie należy to zrobić, niemniej jednak przyjmuje się, że zespół powypadkowy powołuje się za pośrednictwem zarządzenia pracodawcy sporządzonego na piśmie.
Zarządzenie powinno zawierać:
• dane pracodawcy, miejscowość oraz datę,
• dane osoby, która uległa wypadkowi przy pracy,
• datę powzięcia informacji o wypadku przy pracy,
• cel powołania zespołu powypadkowego,
• skład zespołu powypadkowego,
• podpis pracodawcy.
Wzór zarządzenia o powołaniu zespołu powypadkowego zamieszczamy poniżej:
Masz pytania odnośnie powołania zespołu powypadkowego? Skontaktuj się z nami: https://ehsconsulting.pl/kontakt/
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!