Jak zostać BHP-owcem?
Jeżeli interesuje Cię zawód BHP-owca, to przede wszystkim musisz wiedzieć, czym jest BHP.
Kim jest BHP-owiec?
BHP, czyli bezpieczeństwo i higiena pracy, to zbiór zasad dotyczących bezpiecznego wykonywania pracy w higienicznych warunkach. Jak się domyślasz, taka osoba potrzebna jest w każdym zakładzie, miejscu pracy. W głównej mierze zajmuje się ona przede wszystkim kontrolowaniem przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, doradztwem w tych kwestiach oraz oceną ryzyka na danych stanowiskach pracy. Jest to bardzo odpowiedzialny zawód, który wymaga odpowiedniego wykształcenia, kompetencji miękkich i kwalifikacji. Bezpieczeństwo i higiena pracy to szerokie zagadnienia, które wymagają nieustannego śledzenia przepisów. Prawo bowiem ciągle się zmienia
i tym samym każdy bhp-owiec również musi podnosić swoje kwalifikacje – uczestnicząc w kursach
i szkoleniach.
Jak powinna wyglądać ścieżka edukacji przyszłego BHP-owca?
Jedną z możliwości, aby uzyskać tytuł inspektora bezpieczeństwa i higieny pracy jest ukończenie szkoły policealnej. Na terenie całej Polski działają szkoły policealne, które w większości nie pobierają opłat za kształcenie.
Inną możliwością jest ukończenie studiów na profilu „Inżynieria bezpieczeństwa pracy”.
Uczelnia posiadająca w swojej ofercie dany profil znajduje się przykładowo w Łodzi i jest nią Politechnika Łódzka. Absolwenci takich kierunków mogą dodatkowo dokształcać się na studiach podyplomowych, poszerzając swoje kwalifikacje na przykład w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
Kto może być pracownikiem służby BHP?
Nie każdy może zostać pracownikiem służby BHP. Informacje na temat wymagań, jakie muszą spełnić kandydaci na to stanowisko, można znaleźć w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zgodnie z tym dokumentem:
- inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:
- wyższe wykształcenie i co najmniej 2-letni staż zawodowy,
- zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy lub
- średnie wykształcenie i co najmniej 4-letni staż zawodowy.
- starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:
- wyższe wykształcenie i co najmniej 4-letni staż zawodowy,
- zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż zawodowy,
- średnie wykształcenie i co najmniej 6-letni staż zawodowy,
- specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:
- wyższe wykształcenie o specjalności „bezpieczeństwo i higiena pracy” lub studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- wyższe wykształcenie i co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp, lub
- zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 5-letni staż w służbie bhp,
- głównym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:
- wyższe wykształcenie o specjalności ,,bezpieczeństwo i higiena pracy” lub studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 2-letni staż pracy w służbie bhp, lub
- wyższe wykształcenie i co najmniej 6-letni staż pracy w służbie bhp.
Jakie są przykładowe obowiązki pracownika służby BHP?
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
- bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz
z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń,
- sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych
i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy, - udział w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy oraz przestawianie propozycji dotyczących uwzględniania w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Reasumując, zawód pracownika służby BHP jest bardzo odpowiedzialnym zawodem. Na barkach BHP-owca leży życie i zdrowie pracowników danego zakładu, zatem każda decyzja, jaką taka osoba podejmie, niesie za sobą poważne konsekwencje. Pracownik służby BHP musi również pamiętać o poszerzaniu swoich kwalifikacji (na przykład poprzez uczestniczenie w różnego rodzaju szkoleniach) oraz o tym, aby na bieżąco śledzić zmieniające się prawo.
Szukasz szkolenia okresowego BHP dla pracowników służby BHP? Dobrze trafiłeś/ trafiłaś 🙂 Skontaktuj się z nami: https://ehsconsulting.pl/kontakt/

Specjalista ds. BHP, inspektor ochrony przeciwpożarowej, auditor wiodący ISO 45001:2018, biegły sądowy przy Sądzie Okręgowym w Warszawie, doradza i szkoli w zakresie bezpieczeństwa pracy w różnych branżach m.in. budownictwie, przemyśle energetycznym oraz zakładach produkcyjnych.