ESG – co to znaczy i dlaczego jest ważne dla współczesnych firm?

Przedsiębiorco, zastanawiasz się w jaki sposób zadbać o długoterminowy sukces swojej firmy? W jaki sposób zarządzać ryzykiem, poprawiać efektywność operacyjną i zwracać na siebie większą uwagę inwestorów i klientów? Zapewne słyszałeś o zrównoważonym rozwoju czy CSR. To hasła zwroty, które coraz bardziej wpisują się w otaczającą nas rzeczywistość. W dzisiejszym artykule skupimy się na powiązanym z nimi ESG.
ESG – co to jest? Definicja.
ESG (Enviromental, Social, Governance) jest wskaźnikiem odnoszącym się do trzech kluczowych aspektów zarządzania przedsiębiorstwami, które za swój cel stawiają zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczną. Poprzez raportowanie ESG przedsiębiorstwo pokazuje, że jego strategia koncentruje się na środowisku, społeczeństwie oraz zarządzaniu.
Ale co właściwie oznacza skrót ESG? W dalszej części znajdziesz informacje na temat tego, jakie kwestie obejmują poszczególne aspekty ESG oraz przykłady tego, co obejmują w procesie raportowania.
Environmental (Środowiskowy) – ten aspekt pokazuje wpływ działalności firmy na środowisko naturalne i w swoim zakresie obejmuje kwestie takie jak emisje gazów cieplarnianych, zarządzanie odpadami czy zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi.
Firmy, które przywiązują wagę do aspektów środowiskowych, starają się minimalizować negatywny wpływ swojej działalności na planetę, poprzez wdrażanie ekologicznych praktyk i technologii, dbają o ochronę środowiska i zrównoważony rozwój.
Social (Społeczny) – aspekt społeczny skupia się na relacji firmy z otoczeniem i jej oddziaływaniu na pracowników, klientów, a także społeczność lokalną. W swoim zakresie obejmuje kwestie dotyczące warunków pracy i praw pracowniczych, różnorodność i inkluzję, wpływ na lokalne społeczności oraz relację z klientami i etykę w biznesie.
Firmy, które koncentrują się na aspektach społecznych, dbają o dobrostan swoich pracowników, wspierają społeczności, w których działają, i prowadzą etyczny biznes.
Governance (Ład korporacyjny) – ostatni z aspektów dotyczy sposobu zarządzania firmą, odpowiedzialności za wysoki standard zarządzania oraz zapewnienia transparentności i zgodności z przepisami. W swoim zakresie obejmuje m.in. kwestie dotyczące odpowiedzialności zarządu, struktury zarządzania oraz przejrzystość finansową.
Dobre praktyki w zakresie ładu korporacyjnego zapewniają, że firma jest zarządzana w sposób przejrzysty, etyczny i zgodny z prawem, co zwiększa zaufanie inwestorów i innych interesariuszy.
Raport ESG – co to jest?
Raport ESG to dokument, w którym przedsiębiorstwa przedstawiają informacje na temat swojego wpływu na środowisko (Environmental), zaangażowania społecznego (Social) oraz zarządzania (Governance). Raportowanie ESG ma na celu ukazanie, w jaki sposób firma zarządza ryzykiem i możliwościami związanymi z tymi trzema obszarami.
ESG w biznesie, przedsiębiorstwie, firmie
Raportowanie ESG może wpływać na działalność firmy zarówno w sposób pozytywny jak i negatywny w zależności od tego, czy to zarządzanie jest realizowane prawidłowo czy nie. Uwagę na ESG zwracają nie tylko inwestorzy, ale również inni przedsiębiorcy czy klienci, dlatego już teraz warto skupić się na tym temacie i podjąć działania zmierzające do prowadzenia działalności według ESG, zwłaszcza, że z każdym rokiem coraz więcej przedsiębiorstw jest obowiązana do raportowania w obszarze ESG zgodnie z ustanowioną przez parlament europejski Dyrektywą o Raportowaniu w Zakresie Zrównoważonego Rozwoju, która weszła w życie z początkiem 2023 roku.
Do głównych powodów, dla których ESG jest ważne, zalicza się:
- Zwiększenie wartości firmy – inwestorzy coraz częściej zwracają uwagę na wyniki ESG firm, ponieważ wierzą, że przedsiębiorstwa działające zgodnie z zasadami ESG są mniej narażone na ryzyka związane z ochroną środowiska, społeczeństwem i zarządzaniem. W rezultacie firmy te mogą cieszyć się wyższą wyceną rynkową oraz większym zainteresowaniem.
- Zarządzanie ryzykiem – przestrzeganie zasad ESG pomaga firmom identyfikować i zarządzać ryzykami, które mogą negatywnie wpłynąć na ich działalność. Firmy, które aktywnie zarządzają tymi ryzykami, są lepiej przygotowane na przyszłe wyzwania.
- Zwiększenie zaangażowania pracowników i klientów – dbanie o otoczenie i pracowników, może przenieść pozytywny skutek w postaci większego zaangażowania pracowników i klientów. Pracownicy chętniej pracują w firmach, które promują dobre warunki pracy i dbają o ich rozwój, a także angażują się w działania na rzecz społeczeństwa. Podobnie klienci, którzy coraz częściej wybierają marki, które działają odpowiedzialnie i etycznie.
- Przestrzeganie regulacji i wymogów prawnych – wiele krajów wprowadza regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju i raportowania ESG. Firmy, które wcześnie wdrażają te zasady, mogą uniknąć sankcji i lepiej dostosować się do zmieniającego się otoczenia regulacyjnego. Dostosowywanie się do regulacji ma kluczowe znaczenie dla długoterminowej stabilności i sukcesu przedsiębiorstwa.
Obecnie ESG to już nie tylko modny termin, czy zestaw zasad, ale kluczowy element strategii nowoczesnego zarządzania współczesnymi firmami, który powoli staje się wymogiem również w naszym kraju. Przedsiębiorstwa, które zrozumieją i wdrożą zasady ESG w biznesie, zyskają poprzez lepsze przygotowanie na wyzwania przyszłości, a także zyskają przewagę konkurencyjną i zaufanie inwestorów, pracowników oraz klientów, które jest niezbędne w biznesie. Zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna nie są już tylko moralnym obowiązkiem, ale strategiczną koniecznością w dzisiejszym świecie.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat raportowania ESG? Kogo dotyczą wymagania dyrektyw NFRD i CSRD? Zapoznaj się z naszymi artykułami.






























